Att annonsera med hjälp adwords skiljer sig på många sätt från andra mer traditionella sätt att marknadsföra sina produkter och tjänster. En väsentlig skillnad är att med Google Adwords så betalar du endast för det antal klick som din annons får. När du använder vanlig online-annonsering så är det vanligt att du betalar för antalet gånger som din annons visas. Det innebär att med adwords är det lätt att mäta och se hur effektiv en viss annonskampanj är. Om du annonserar i en tidning så betalar du ett fast pris och du kan kontrollera hur stor upplagan på tidningen var. Men det är väldigt svårt att veta hur många av läsarna av tidningen som faktiskt var intresserade av din annons.
Google adwords har varit populärt ett tag men det finns många trender inom onlinemarknadsföring just nu bland annat så är det populärt att starta videokanaler.
Bestäm sökord och kriterier för din annons
När du använder Google Adwords så bestämmer du först vilka sökord som potentiella kunder kan tänkas använda när de söker efter dina produkter och tjänster. Du bestämmer också i vilket geografiskt område som din annons kommer att visa i. Med hjälp av dessa kriterier så ökar chansen att din annons endast visas för personer som redan har visat intresse för det som du annonserar för. Om du exempelvis annonserar för uthyrning av sommarstugor i Stockholms skärgård så kan du med hjälp av adwords nå personer som använder sökord som ”sommarstuga”, ”skärgård” och ”Stockholm”. Detta gör att du når en potentiell kund i precis det ögonblick de letar efter det du erbjuder. Eller rätt uttryckt din annons når alla potentiella kunder som söker efter din produkt eller tjänst just nu.
Analysverktyg
Genom att använda ett analysverktyg som Google Analytics så kan du dessutom få en mängd information om hur framgångsrik din kampanj har varit. Det viktigaste är ju att få reda på hur många av de personer som har klickat på din annons som faktiskt har omvandlat klickningen på annonsen till att köpa en produkt, tjänst, laddat ner en broschyr eller anmält sitt intresse till ett nyhetsbrev. Google Analytics kan lätt och smidigt kopplas till dina adwords så att du får mer ingående information om vad som har lyckats med din annonsering och vad som du kan förbättra.
Bestäm budgeten
En mycket bra sak med att använda adwords är att du själv kan bestämma din budget för hur mycket du vill spendera. Det går alldeles utmärkt att använda och skräddarsy din annonsering utifrån din budget. Testa vilka sökord som fungerar bäst och designa en kampanj som passar dig. En rad olika faktorer påverkar kostnaderna för en kampanj, exempelvis vilket land det gäller och språk, sökorden och placering av annonsen.
Det går också snabbt att synas på Google. Du kan själv utforma en annons eller också så kan du anlita ett företag som sysslar med sökordsoptimering. Du kan även visa dina annonser på google play. Detta passar om du marknadsför en mobilapp och du väljer sökord om passar för hur användare letar efter appar.