Marknadsföringsbudget för många företag, speciellt småföretag, är inte speciellt stor så det är väldigt viktigt att pengarna läggs på rätt saker. Felplaceringar kan i längden bli väldigt kostsamma och kan leda till att företag går i konkurs. Var är det då bäst att lägga sina pengar? Är det bäst att lägga den största delen av budgeten på en säljare som ringer runt till potentiella kunder eller är internet ett bättre val?
Det fina är att det finns sätt att marknadsföra på som är gratis även om de kräver tid. Här kommer vi att prata om allt du behöver veta om marknadsföring på nätet.
Skriv kommentarer och bygg länkar
Leta efter lämpliga Facebook-sidor och bli en fan. Om det är tillåtet i gruppen så länka till din hemsida när du kommenterar och presenterar dig själv och ditt företag. Spendera tid med att surfa på nätet och gör det till en vana att skriva positiva kommentarer, och även ställa frågor till artiklar och på bloggar där det är möjligt att länka till din hemsida. Var seriös och spamma aldrig andra sidor med information och länkar.
Delta i diskussioner på nätet. Leta efter forum där du kan länka till din hemsida när du skriver under ett inlägg. Genom att dels diskutera olika ämnen, och även starta nya trådar i ett forum, så får du gratis länkar till din hemsida. Spendera tid med att skriva bra inlägg där du bjuder på kunskap. Detta ger bra goodwill till ditt företag och kan leda till nya kunder. Många potentiella kunder lockas till en hemsida om det finns en tävling. Leta efter lämpliga sponsorer som betalar för priserna. Sökordsoptimering, SEO, är något som företag alltid bör jobba med och att skaffa länkar som passar till innehållet på din hemsida är ett utmärkt sätt att driva mer trafik dit. Bygg upp ett välsorterat länkbibliotek. Ta kontakt med alla andra som vill nå samma målgrupp som du och erbjud länkutbyte. Så länge som ni inte är konkurrenter så brukar detta inte vara något problem.
Skriv bloggposter och använd sociala medier
Skriv bloggposter till bloggare och hemsideägare gratis. Be alltid om att få länka till din egen hemsida. Fundera på lämpliga nyckelord där du kan sätta in en länk till din sida.
Se till att du samlar e-postadresser till besökare på din hemsida, Skicka ut nyhetsbrev och bjuda gärna på en PDF-fil med tips som passar för de produkter eller tjänster som du marknadsför.
Lägg till ditt företag till Google Places. Skaffa konton till populära sociala medier så som Facebook och Twitter. En You Tube-kanal där du har videor som presenterar dina tjänster och produkter, och som ger potentiella kunder en bättre insikt om ditt företag. De kan också lätt sprida dina videor. Starta en blogg och länka dina inlägg till ditt företag. Profiler på Google+ och LinkedIn hjälper också till att marknadsföra ditt företag. Var också aktiv i diskussioner på LinkedIn och publicera eventuella bloggposter där.